Rok szkolny: 2022/2023
************************************************************************************************
Dwudniowa wycieczka klasy szóstej
Odkrywamy Nowy Wiśnicz, który zachwyca
ODKRYWCY MAŁEJ OJCZYZNY NA OSTREJ
Wycieczka do Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz – Birkenau
Spektakl w Teatrze Współczesnym
Wycieczka do Wieliczki w poszukiwaniu Mikołaja😊😊😊
WYCIECZKA DO BOCHNI I NOWEGO WIŚNICZA W RAMACH PROGRAMU „POZNAJ POLSKĘ”
ODKRYWCY MAŁEJ OJCZYZNY W BABIOGÓRSKIM PARKU NARODOWYM I ORAWSKIM PARKU ETNOGRAFICZNYM
************************************************************************************************
Rok szkolny: 2021/2022
************************************************************************************************
Ognisko klasowe na zakończenie naszej wspólnej „wędrówki” szkolnej
Odkrywcy Małej Ojczyzny na Ćwilinie
Wycieczka do Krakowa klas IV i V
„Weź książkę i ruszaj w podróż”
Wycieczka do Krakowa w ramach projektu „Poznaj Polskę”
WYCIECZKA DO MIEJSC PAMIĘCI NARODOWEJ
POZNAJEMY ATRAKCJE TURYSTYCZNE KRAKOWA
************************************************************************************************
Rok szkolny: 2020/2021
************************************************************************************************
************************************************************************************************
Rok szkolny: 2019/2020
************************************************************************************************
Wycieczka do Zubrzycy Górnej i Wadowic
************************************************************************************************
Rok szkolny: 2018/2019
************************************************************************************************
AUSCHWITZ – TO MIEJSCE SZCZEGÓLNE.
Dnia 14.06.2019 r. uczniowie klasy VIII naszej szkoły , rówieśnicy z Zespołu Szkoły i Przedszkola oraz Szkoły Podstawowej nr 1 w Mszanie Górnej wraz z wychowawcami i nauczycielem historii, odbyli wycieczkę do Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz – Birkenau, niemieckiego, nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od przejścia przez słynną bramę obozu z napisem „Arbeit macht frei” (z niem. praca czyni wolnym). To przez nią więźniowie wyruszali na kilkunastogodzinne dni katorżniczej pracy.
Byliśmy w barakach obozowych, w których dzisiaj znajdują się wystawy tematyczne. W każdym z nich poznawaliśmy inną część historii obozu, dowiedzieliśmy się więcej o życiu więźniów.
Po zwiedzaniu głównego obozu, pojechaliśmy do Auschwitz II-Birkenau. To tutaj przywożono transporty kolejowe pełne ludzi z różnych stron Europy. Tutaj mieszkała największa ilość więźniów, tutaj powstały największe zespoły krematoriów. To ogromny teren do obejrzenia. To tutaj zobaczyliśmy baraki i poznaliśmy warunki, w jakich mieszkali więźniowie. Niesamowite wrażenie zrobiły też na nas ruiny krematoriów.
Każdy powinien chociaż raz w życiu odwiedzić takie miejsce. Poznać fakty, uświadomić sobie ogrom tragedii i do czego może doprowadzić nienawiść do drugiego człowieka na tle rasowym i nie tylko. W ten sposób będziemy w stanie uniknąć powtórki z tak strasznej historii. Wierzę, że po wizycie w takim miejscu każdy dwa razy się zastanowi przed wypowiedzeniem lub napisaniem nienawistnych słów w stronę osoby innej narodowości czy religii.
Agata Florek
GALERIA ZDJĘĆ: WYCIECZKA DO OŚWIĘCIMIA
************************************************************************************************
„Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości.”
Józef Piłsudski
Dnia 13 czerwca 2019 r. uczniowie klas 4, 5, i 6 pod opieką wychowawców brali udział w wycieczce edukacyjnej, której głównym wątkiem był Zamek Ogrodzieniec.
Pierwszym punktem naszej wycieczki była Pustynia Błędowska. Ten unikatowy obszar pokryty piaskami lotnymi znajduje się pomiędzy Kluczami a Błędowem … To jedyne takie miejsce w Polsce, dlatego warto o nim pamiętać podczas organizowania wycieczek, wyjazdów.
Kolejnym punktem był Ogrodzieniec. Ta atrakcyjna miejscowość turystyczna w województwie śląskim, w centralnej części wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, popularnie jest zwana Jurą. „Zamek Ogrodzieniec to największa warownia Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, a także, bez wątpienia, jeden najpiękniejszych zamków w Polsce. Znajduje się na Górze Janowskiego w środkowej części Wyżyny. Majestatycznym ruinom malowniczości dodają fantazyjne formy skalne, z wykorzystaniem których postawiono mury budowli. Zamek leży w centralnej części Jury i jest łatwo dostępny komunikacyjnie. Obok przebiega czerwono znakowany Szlak Orlich Gniazd.” Zamek Ogrodzieniec w Podzamczu to najbardziej imponujące Orle Gniazdo spośród wszystkich znajdujących się na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Jego usytuowanie pośród wapiennych skał o osobliwych, niespotykanych kształtach nadaje mu magiczny wygląd. Zamek, mimo iż pozostaje w ruinie, fascynuje swym magnetyzmem, monumentalnością i bogatą historią.
Zwiedzanie z Panią przewodnik rozpoczęliśmy od zajrzenia do mrożącej krew w żyłach sali tortur, a następnie oglądaliśmy ruiny XIV-wiecznego, wspaniałego zamku Bonerów, świetnie wkomponowanego w najwyższe wzniesienie Jury – Górę Janowskiego (504 m n.p.m.). Widoczne do dzisiaj finezyjne, renesansowo-gotyckie wykończenia architektoniczne, a także pozostałości dawnych kondygnacji, balkonów i skrzydeł zamku stanowią świadectwo ponadprzeciętnych umiejętności jego budowniczych. Zamek udostępniony jest do zwiedzania, niemal każdy jego fragment. Pani przewodnik barwnie opowiadała nie tylko historie wojenne mające miejsce na Jurze, ale zapoznała nas również z historią zamku w Ogrodzieńcu. Gdy zwiedziliśmy powracające do blasku swych najlepszych lat komnaty zamkowe i posłuchaliśmy historii Pani przewodnik, dotyczących zamku (np. studni, w której prawdopodobnie zostały ukryte skarby Bonerów oraz czarnego psa strzegącego zamku nocną porą), udaliśmy się na lekcję żywej historii.
W odległe czasy przeniósł nas pan Piotr. Uczniowie klas 4, 5 i 6 przenieśli się w czasy rycerskie – w czasy średniowiecza, dowiedzieli się jaka naprawdę była ta epoka, kim byli rycerze i jakie wzorce postępowania ich obowiązywały. Mogli nabyć wiedzę na temat, jak kiedyś rozumiano słowa honor, ojczyzna, patriotyzm. Pokazy historyczne w wykonaniu pana Piotra charakteryzują się niepowtarzalną atmosferą, niezwykle bogatą zawartością historyczną oraz wieloma akcentami humorystycznymi. Zajęcia miały charakter interaktywny, uczniowie czynnie brali w nich udział mogąc założyć stroje z dawnych epok, a także spróbować swoich sił walcząc replikami dawnego oręża. Zajęcia te były wspaniałą lekcją historii ale i patriotyzmu.
Kolejną atrakcją był zjazd torem saneczkowym z licznymi zakrętami, który dostarczył uczniom mnóstwo radości i zabawy. Uczestnicy wycieczki żałowali, że zjazd był tylko jeden!
No cóż, po tylu atrakcjach jeszcze pamiątki i czas w drogę. Do Łętowego dotarliśmy cali, zdrowi i zadowoleni.
Wycieczka dostarczyła uczniom wielu pozytywnych i niezapomnianych wrażeń. Wszyscy lubią wycieczki klasowe, ponieważ integrują grupy i dodatkowo stwarzają możliwość poznawania ciekawych miejsc wraz z ich historią – cytując marszałka Józefa Piłsudskiego „Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości.”
Władysława Kozyra
GALERIA ZDJĘĆ: WYCIECZKA DO ZAMKU OGRODZIENIEC W PODZAMCZU
************************************************************************************************
Dnia 04.06. uczniowie klasy I i II wraz z mamami i wychowawczyniami uczestniczyli w wycieczce do Krakowa.
Pierwsze kroki skierowaliśmy do Teatru Współczesnego na przedstawienie „Karolcia, historia o niebieskim koraliku.” Spektakl przeniósł nas w świat niesamowitych przygód głównych bohaterów ucząc tego, że warto pomagać innym, a dawanie jest tak samo przyjemne jak otrzymywanie. Dzięki wspaniałej grze aktorów odbyliśmy wędrówkę w krainę wyobraźni, w której każde marzenie jest możliwe do spełnienia, a wykorzystane w spektaklu efekty specjalne pozwoliły nam poczuć baśniowy charakter przeniesionej na deski sceniczne książeczki Marii Kruger.
Po przedstawieniu mieliśmy możliwość wzięcia udziału w warsztatach teatralnych.
Następnie udaliśmy się do miejsca poświęconego patronowi naszej szkoły Tadeuszowi Kościuszce. Wszyscy zdobyliśmy szczyt Kopca Kościuszki skąd podziwialiśmy panoramę Krakowa. Zwiedziliśmy również muzeum poświęcone patronowi oraz wystawę figur woskowych.
Ponieważ wycieczka była zorganizowana z okazji Dnia Dziecka czekała nas tego dnia jeszcze jedna atrakcja – wizyta w parku zabaw dla dzieci. Po wspólnym posiłku wszyscy z ochotą wzięli udział w pokonywaniu basenu z piłeczkami i toru przeszkód.
Zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi udaliśmy się w drogę powrotną do domu.
Mirosława Jarosz
GALERIA ZDJĘĆ: WYCIECZKA DO KRAKOWA
************************************************************************************************
W dniach 24.04.2019 – 26.04.2019 uczniowie klasy VIII wraz z wychowawcą uczestniczyli w wycieczce do Warszawy. Mieliśmy przyjemność odbyć wyjazd wspólnie z kolegami i koleżankami ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubomierzu i ich opiekunami: panią dyrektor Marią Bożek, panią Anną Kuczaj i panią Teresą Flig.
Program wycieczki był bardzo napięty, dlatego wyjazd nastąpił już o 4.00. Wszyscy podekscytowani wyjazdem zjawili się nawet przed czasem, dlatego wyruszyliśmy punktualnie. Droga do stolicy szybko upłynęła na zaznajamianiu się z kolegami z Lubomierza i rozmowach.
W stolicy spotkaliśmy się z naszą panią przewodnik Anną Świątko i ruszyliśmy do Wilanowa. Obejrzeliśmy budowlę z zewnątrz i poznaliśmy historię jego budowy.
Następnie udaliśmy się podziwiać ogrody i widoki z dachu Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Wrażenia niezwykłe. Cisza, zieleń, kwiaty w środku miasta. Mnóstwo osób, które tutaj uczą się, czytają, odpoczywają.
Potem udaliśmy się do miejsca, które wzbudzało naszą wielką ciekawość – Centrum Nauki Kopernik. Każdy o nim wiele słyszał, widział filmy, zdjęcia. Ale móc wejść do środka, brać udział w eksperymentach, samodzielnie przeprowadzać doświadczenia – to zupełnie coś innego. Byliśmy zaskoczeni ich ilością i różnorodnością. Na własnym ciele mogliśmy przekonać się o działaniu wielu praw fizyki. To miejsce warto odwiedzić. Nikt tu się nie będzie nudził! Czas pobytu szybko minął i udaliśmy się na nocleg do Niepokalanowa. Mimo zmęczenia, pełni wrażeń po pierwszym dniu wycieczki, długo nie mogliśmy zasnąć.
Drugi dzień zaczęliśmy później. Śniadanie mieliśmy o 7.30. Zanim wyjechaliśmy do stolicy nasz pilot – pan Janusz – zabrał nas do Muzeum Św. Maksymiliana – założyciela klasztoru w Niepokalanowie.
Po jego zwiedzeniu ruszyliśmy na Powązki. Czekała tam na nas już pani przewodnik. To osoba o ogromnej wiedzy na temat historii Warszawy. Z pasją opowiadała o osobach spoczywających na cmentarzu, wydarzeniach historycznych w których brały udział. Wielkie wrażenie zrobił na nas widok ustawionych w szeregach ogromnej liczby mogił i krzyży żołnierzy poległych w walkach o wolność ojczyzny.
Pogoda była piękna. Kolejnym miejscem były Łazienki. Tutaj nie było zwykłego zwiedzania. Pani przewodnik zaskoczyła nas. Oznajmiła, że będziemy brać udział w grze miejskiej. Podzieleni na grupy otrzymaliśmy plan Łazienek i karty z pytaniami, na które trzeba było odpowiedzieć. Musieliśmy też znaleźć określone miejsca i na dowód tego, że byliśmy tam, zrobić przy nich zdjęcia. Dwie godziny minęły bardzo szybko. Nie wszystkim udało się udzielić prawidłowych odpowiedzi. Najlepsze okazały się uczennice z Lubomierza. Zwycięstwo nie było w tej grze najważniejsze, ale cel. To wspaniała lekcja historii.
Czekała nas tego dnia jeszcze jedna atrakcja. Przejazd metrem na Stadion Narodowy. To miejsce zrobiło wielkie wrażenie na chłopcach. Mogli usiąść w szatni, na miejscu znanych piłkarzy i zobaczyć pomieszczenia, gdzie odpoczywają ich idole.
To był ostatni etap wycieczki tego dnia. Pozostała tylko udać się na obiadokolację i nocleg.
Ostatni dzień pobytu w stolicy miał bardzo napięty plan, dlatego wyruszyliśmy już przed ósmą.
Najpierw spotkaliśmy się z panią przewodnik przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Przedstawiła nam historię tego miejsca. Byliśmy zdziwieni, że są to pozostałości po budowli. Warszawski Grób Nieznanego Żołnierza zawierający szczątki żołnierza polskiego walczącego pod Lwowem odsłonięto
2 listopada 1925 roku pod kolumnadą Pałacu Saskiego. Zachowana trójarkadowa część budynku stanowi dzisiejszy obraz pomnika. Pod koniec II wojny światowej pałac został niemal doszczętnie zniszczony w wyniku wysadzenia. W latach 1990-91 zmianie uległ wystrój grobu. Płonie tam wieczny znicz, a wartę honorową pełnią żołnierze z Batalionu Reprezentacyjnego Wojska Polskiego. Mogliśmy uczestniczyć też i obserwować zmianę warty. Na Placu marszałka J. Piłsudskiego znajduje się też pomnik ofiar katastrofy w Smoleńsku.
Kolejne miejsce do zobaczenia – Pałac Kultury i Nauki. Ochoczo ruszyliśmy do autokaru i po kilkunastu minutach byliśmy na miejscu. Wyjazd windą na taras widokowy trwał krótko. Mogliśmy podziwiać wspaniałe widoki Warszawy z 30 piętra.
Następnie udaliśmy się na Stare Miasto. Poznaliśmy historię wielu budynków. Przeszliśmy wzdłuż murów do Pomnika Małego Powstańca i starymi uliczkami dotarliśmy na Zamek Królewski. Ogrom ozdób, złoceń, panujący w nim przepych nieco nas oszołomił. Było wielu zwiedzających, ale dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym ( każdy otrzymał słuchawki ) doskonale słyszeliśmy to, o czym mówiła pani przewodnik. Przedstawiła nie tylko historię budowy i rozbudowy zamku, ale i zwyczaje i ciekawostki z życia króla i dworu.
Tego dnia czekało jeszcze na nas jedno miejsce – Muzeum Powstania Warszawskiego. To miejsce przenosi nas w inny świat – za sprawą oświetlenia, dźwięków, eksponatów. To interaktywne muzeum upamiętnia największą akcją zbrojną podziemia w okupowanej przez Niemców Europie podczas II wojny światowej – powstanie w 1944 roku. Multimedialna ekspozycja oddaje atmosferę powstańczej Warszawy, pokazuje nie tylko militarne dzieje 63 dni walk i życie codzienne ludności cywilnej ale także opisuje powojenny terror komunistyczny. Spacerując po granitowym bruku, wśród gruzów zniszczonej, obejrzeliśmy powstańcze pamiątki. Zobaczyliśmy z lotu ptaka zrównaną z ziemią stolicę na filmie „Miasto Ruin”. Mamy zdjęcie z wierną repliką Liberatora B-24J. Z takich samolotów dokonywano zrzutów z pomocą dla walczącej Warszawy. Wyszliśmy z Muzeum Powstania Warszawskiego w lekkiej zadumie.
Jeszcze tylko posiłek i pożegnaliśmy Warszawę. Trzy dni bardzo szybko minęły. Wszyscy chętnie kontynuowaliby jeszcze wspólne zwiedzanie, ale niestety…
Było wspaniale! Wszyscy jesteśmy pod wrażeniem piękna stolicy. Bardzo dziękujemy Paniom, Koleżankom i Kolegom z Lubomierza za mile spędzony wspólnie czas.
Agata Florek
GALERIA ZDJĘĆ: WYCIECZKA DO WARSZAWY
************************************************************************************************
W Gorczańskim Parku Narodowym
Dnia 10 października klasa VI uczestniczyła w wycieczce turystyczno – krajoznawczej do Gorczańskiego Parku Narodowego. Uczestniczyliśmy w zajęciach podążając ścieżką edukacyjną „Dolina Gorcowego Potoku”.
Nasza wędrówka rozpoczęła się i zakończyła na polanie Trusiówka w przysiółku Lubomierza – Rzekach. Przeszliśmy ponad pięciokilometrową trasę.
Wędrując ścieżką dowiedzieliśmy się od Pani przewodnik wielu ciekawostek dotyczących bogactwa fauny i flory Gorczańskiego Parku Narodowego. Pogoda tego dnia była idealna, dzięki czemu mogliśmy podziwialiśmy piękno jesiennego lasu. Na własne oczy zobaczyliśmy jak wygląda „złota Polska jesień”. Szczególnie efektownie wyglądała w kolorach jesieni Polana Podskały, na której stoją nieużywane już szałasy. Z tejże polany podziwialiśmy widok okolicznych gór.
Była to dla nas wszystkich niesamowita lekcja przyrody.
Anna Bielak
GALERIA ZDJĘĆ: WYCIECZKA UCZNIÓW KLASY 4 I 5 DO GORCZAŃSKIEGO PARKU NARODOWEGO
GALERIA ZDJĘĆ: WYCIECZKA UCZNIÓW KLASY 6 DO GORCZAŃSKIEGO PARKU NARODOWEGO
GALERIA ZDJĘĆ: WYCIECZKA KLAS O, I i II DO GORCZAŃSKIEGO PARKU NARODOWEGO
************************************************************************************************
Wycieczka do Kopalni Soli w Bochni i Muzeum Motyli
2 października 2018r. uczniowie klasy: O, I, II zwiedzali najstarszą w Polsce Kopalnię Soli w Bochni. Wycieczkę rozpoczęła zbiórka wszystkich uczestników w szkole około godziny 8.00. Wyruszyliśmy do Bochni, gdzie na nas czekali przewodnicy. Zwiedzanie rozpoczęło się od zjazdu pod ziemię ciemnym szybem „Campi”. Tuż po zjeździe pod ziemię, czekała na nas kolejka. Zwiedzając kopalnię wyruszyliśmy w podróż w czasie. Jedną z wielu atrakcji było zwiedzanie kaplicy Świętej Kingi. Potem udaliśmy się do Muzeum Motyli. Były tam różne gatunki motyli z Polski i z całego świata. Wszyscy wróciliśmy do domów z uśmiechem na twarzy.
Julia Węglarz i Wiktoria Hanula
Kl. II
GALERIA ZDJĘĆ: WYCIECZKA UCZNIÓW KLASY 6 i 8 DO BOCHNI
GALERIA ZDJĘĆ: WYCIECZKA UCZNIÓW KLASY 4 i 5 DO BOCHNI
************************************************************************************************
Rajd rowerowy na Przełęcz Rydza-Śmigłego w Chyszówkach.
W czwartek 27 września uczniowie Szkoły Podstawowej z Łętowego i Łostówki wraz z opiekunami Leszkiem Kamińskim i Ireneuszem Nalepa uczestniczyli w wycieczce rowerowej na Przełęcz Rydza – Śmigłego w Chyszówkach zorganizowanej z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Celem wyjazdu było rozwijanie zainteresowań historycznych i turystycznych uczniów, kształtowanie świadomości i postaw patriotycznych oraz pogłębianie wiedzy o sylwetkach twórców niepodległej Rzeczpospolitej. Trasa rajdu była bardzo wymagająca i wiodła przez Łętowe – Łostówkę – Wilczyce – Jurków – Chyszówki (Przełęcz Rydza – Śmigłego). Po przybyciu do celu uczniowie zapoznali się z historią miejsca i związanymi z nim postaciami a następnie rozpalili ognisko i upiekli kiełbaski. Po krótkim odpoczynku uczestnicy wyprawy cali i zdrowi wrócili do szkoły.
Leszek Kamiński
Ireneusz Nalepa
GALERIA ZDJĘĆ: „RAJD ROWEROWY NA PRZEŁĘCZ RYDZA ŚMIGŁEGO W CHYSZÓWKACH”
************************************************************************************************
Realizacja zadania pn. „Łętowscy przyjaciele natury” przy współudziale środków
z WFOŚiGW w Krakowie. Wnioskodawca Stowarzyszenie „Łętowianie”.
************************************************************************************************
Wycieczka do zoo
18 września razem z moją oraz ósmą klasą wybraliśmy się do zoo w Krakowie. Zostało ono otwarte 6 lipca 1929 roku. W dniu otwarcia zwierzostan liczył 94 sztuki ssaków, 98 sztuk ptaków i 12 sztuk gadów. Były to głównie zwierzęta fauny rodzinnej, ale eksponowano również okazy tak egzotyczne, jak małpy. Obecnie zoo zamieszkuje ponad 1400 sztuk zwierząt. Są to przedstawiciele całego świata. Najbardziej zaciekawiła mnie odmiana różowego flaminga. Występuje on w południowej Europie, na zachodnim wybrzeżu Atlantyku, Afryce, Indiach no i oczywiście w krakowskim zoo. Jest najbardziej rozpowszechnionym gatunkiem flaminga. Do środowiska życia przyjmuje słoneczne laguny, brzegi jezior, rozlewiska rzek. Żywi się drobnymi mięczakami, skorupiakami, owadami i pokarmami roślinnymi. Jaja składa w gnieździe w kształcie kopca. Samica składa zazwyczaj jedno jajo. Według IUCN Red List (Czerwona Lista Gatunków zagrożonych Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody) gatunek ten zaliczany jest do kategorii Lc- oznaczającej małe ryzyko zagrożenia. Według mnie warto wybrać się do krakowskiego zoo, by móc podziwiać wspaniałe flamingi oraz inne zwierzęta.
JuliaKuczaj
Klasa 6
🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
Zoo w Krakowie
We wtorek 18.09.1018 roku wraz z klasą byłam w zoo. Było bardzo fajnie! Opowiem trochę o tym zoo.
Ogród Zoologiczny w Krakowie jest ośrodkiem hodowlanym, w którym z powodzeniem rozmnaża się i odchowuje wiele gatunków zwierząt. Zostało udostępnione dla turystów w 1920 roku. (Od tego czasu ogród nigdy nie jest pusty.) Zwierzęta, które mnie zaintrygowały to żaby i węże. Poznałam dwa gatunki. Bardzo mnie zainteresowały. To żaba pomidorowa i lancetogłówka mleczny.
Żaba pomidorowa
Występuje na wschodnim wybrzeżu Madagaskaru. Żyje w podmokłych lasach, polach uprawnych a także na plantacjach. Żaba ta jest czarno – pomarańczowa, ma biały brzuszek i łapki. Żywi się owadami, dżdżownicami i małymi gryzoniami.
Ciekawostki:
Gatunek ten bywa hodowany w domowych terrariach.
Samce dorastają do 6 cm, samice mogą osiągnąć nawet ponad 10 cm długości.
Młode żabki są jaśniejsze od dorosłych osobników.
Lacentogłowka mleczna
Występuje w zachodniej części Meksyku. Żyje w lasach, obszarach trawiastych i na półpustyniach. Wąż jest pomarańczowy z czarno – białymi paskami i główką, ma jasno pomarańczowy brzuch. Żywi się gryzoniami, płazami, małymi ptakami, innymi wężami i bezkręgowcami .
Ciekawostki:
Lacentogłówka dorasta do 120 cm długości.
Jest aktywna nocą – w ciągu dnia odpoczywa w ukryciu.
Mam nadzieje, że jeszcze pojadę do tego zoo z rodzina lub przyjaciółmi.
Oliwia Potoniec
Klasa 6
GALERIA ZDJĘĆ: „ZOO W KRAKOWIE”
************************************************************************************************
Wycieczka do Pienińskiego Parku Narodowego
Ta wycieczka dużo nas nauczyła. Mieliśmy bardzo miłą i mądrą panią przewodnik. Pani przygotowała dla nas zbiór zadań. Wykonywaliśmy je w grupach. Spacerowaliśmy po lesie. Rozmawialiśmy o roślinach. Poznaliśmy dużo nieznanych nam gatunków drzew i krzewów. Obliczaliśmy wiek drzewa. Rozpoznawaliśmy dużo innych roślin.
Wszyscy mile wspominamy tę wycieczkę.
Martyna Kuczaj i Zuzanna Nowak
klasa 5
GALERIA ZDJĘĆ: WYCIECZKA DO PIENIŃSKIEGO PARKU NARODOWEGO
************************************************************************************************
************************************************************************************************
************************************************************************************************
Rok szkolny: 2017/2018
************************************************************************************************
Wycieczka do stadniny koni APACZ
25 kwietnia 2018 roku w piękny, wiosenny dzień klasy III, IV, V i VII wybrały się do stadniny koni w Mszanie Górnej „APACZ” pod opieką pani Agnieszki Górni, pani Władysławy Kozyry, pani Anny Bielak oraz pani Agaty Florek. Pani Angelika Zapała, która pracuje na stadninie koni na samym początku oprowadziła dzieci po stajni i przekazała krótkie informacje o każdym z koni oraz podała ich imiona. Osoby, które są zainteresowane, jak nazywają się poszczególne konie ze stadniny „APACZ”, odsyłamy na stronę: http://www.konie-apacz.pl/?nasze-konie,8
Tego dnia dzieci nie tylko mogły podziwiać wspaniałe prezentujące się konie, ale także posłuchać opowieści pani Angeliki na temat działalności stadniny koni oraz zapoznać się z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi jazdy konnej, żywienia, użytkowania i hodowli koni. Mieszkańcami stadniny są nie tylko konie, szczególnie towarzyskie okazały się psy, od których dzieci nie mogły się oderwać. Bąbel i Bella, bo tak wabiły się psy, również nie mogły oderwać się od dzieci. Uczniowie zostali podzieleni na 5 grup. Uczyli się jak pielęgnować konie, poprzez aktywne uczestnictwo w czyszczeniu tych wspaniałych zwierząt. Dzieci spisały się na medal. 😉 🙂 🙂 😉
Następnie każde chętne dziecko miało okazję przejechać się konno. Instruktorki jazdy, czyli pani Angelika Zapała i pani Maria Czesyk pełniły rolę asekurującą, zapewniając bezpieczeństwo osobie jeżdżącej na danym koniu. Uczniowie oczekując na swoją kolejkę do jazdy konnej, mogli także spróbować swoich sił i umiejętności podczas gry w piłkę nożną. Oprócz poczęstunku – dzieci spożywały kiełbaskę z grilla na świeżym powietrzu oraz wypiły smaczny soczek – wspaniale bawiły się na placu zabaw – piaskownicy, huśtawkach i zjeżdżalni.
Wycieczka dostarczyła wszystkim wiele radości i niezapomnianych chwil. Zabawa była wspaniała, dzieci szczęśliwe, wszystkim dopisywał humor. To był bardzo przyjemny wyjazd, który długo będziemy pamiętać.
Uczniom bardzo podobała się wycieczka, o czym świadczyły ich radosne miny oraz prośby o powtórzenie takiego wyjazdu. Kiedyś na pewno to powtórzymy.
Władysława Kozyra
GALERIA ZDJĘĆ: WARSZTATY JEŹDZIECKIE
************************************************************************************************
Cuda pod ziemią.
Podziemia Rynku w Krakowie to podróż w przeszłość ożywioną po wiekach przez archeologów. To także jedno z najnowocześniejszych muzeów na świecie.
To rezerwat z nienaruszonymi w wielu miejscach reliktami konstrukcji, obiektów i architektury. Kamienne drogi z koleinami wyżłobionymi przez koła wozów transportujących towary w czasach króla Władysława Łokietka. To najstarsze murowane budowle handlowe Krakowa. Ozdoby, monety i różnorakie przedmioty zagubione lub celowo pozostawione przez odwiedzających to miejsce w dawnych czasach. A zarazem miejsce, którego klimat buduje współczesna technika, proponująca nową, inną płaszczyznę spotkań z historią i zabytkami.
Uczniowie naszej szkoły 3 listopada zwiedzili to niezwykłe miejsce. Ze szklanych podłóg, z kładek i podestów mogli zobaczyć odtworzone na podstawie znalezisk dawne drewniane zagrody, domy i kramy oraz wodociągi. Ozdoby, monety i różnorakie przedmioty zagubione lub celowo pozostawione przez odwiedzających to miejsce w dawnych czasach.
Na zakończenie chętni wybijali pamiątkowe monety.
Wycieczkę zaliczamy do bardzo udanych.
Agata Florek
GALERIA ZDJĘĆ: MUZEUM HISTORYCZNE MIASTA KRAKOWA – PODZIEMIA RYNKU
************************************************************************************************
Wycieczka do Fabryki Ozdób Szklanych ARMAR
Dnia 30 października 2017 r. uczniowie klasy I i III wybrali się do Fabryki Ozdób Szklanych ARMAR w miejscowości Bębło. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach plastycznych, podczas których każde dziecko miało możliwość ozdobić bombkę według własnego pomysłu używając profesjonalnych farb i brokatu. Wszyscy poczuli się przez chwilę prawdziwymi artystami. Po ,,wyczerpującej pracy” dzieci zapoznały się również z procesem powstawania baniek. Obejrzeli film przedstawiający technologię dmuchania i tworzenia baniek. Następnie udali się na zwiedzanie kolejnych pomieszczeń fabryki, aby poznać poszczególne etapy produkcji ozdób szklanych: srebrzenie, zanurzanie w gorącej wodzie, matowanie lub nakładanie koloru, dekorowanie, pakownie. Ozdobione własnoręcznie bańki uczniowie oczywiście zabrali ze sobą do domu. Na koniec wizyty udali się do sklepu, gdzie mogli podziwiać i kupić bombki przygotowane do sprzedaży.
Mariola Mamala
GALERIA ZDJĘĆ: FABRYKA OZDÓB SZKLANYCH „ARMAR”
************************************************************************************************
Ostatnie ciepłe dni października sprzyjały organizacji wszelkich wycieczek. W jeden z takich to właśnie ciepłych dni uczniowie zerówki udali się do Rabki Zdrój, aby podziwiać piękno jesiennego krajobrazu w rabczańskim parku oraz zwiedzić Muzeum Zbójników i Górali.
Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzenia nowoczesnej, interaktywnej ekspozycji dotyczącej życia i zwyczajów górali i zbójników karpackich. Zbiory etnograficzne muzeum są naprawdę imponujące: zabytkowe wnętrze, wiejskie rzemiosło artystyczne w tym: przedmioty codziennego użytku, sprzęty, narzędzia rolnicze, stroje czy ludowe zabawki dla dzieci. Efektywne zwiedzanie muzeum zapewnił nam profesjonalny przewodnik. Uczniowie mogli sami przymierzyć stroje ludowe przodków, deptać kapustę w starodawnej beczce oraz dotykać sprzętów i zabawek o ponad stuletniej tradycji, przekonując się w ten sposób o ich funkcjonalności.
Wycieczkę zakończyliśmy w rabczańskim parku zdrojowym. Po drodze podziwialiśmy zabytkowy, drewniany kościółek z pierwszej połowy XVII wieku – Muzeum Władysława Orkana. W parku główną atrakcja było zbieranie liści, kasztanów i szyszek, a także plac zabaw, gdzie bardzo miło spędziliśmy wspólnie czas.
Lucyna Leżańska
GALERIA ZDJĘĆ: MUZEUM ZBÓJNIKÓW I GÓRALI
************************************************************************************************
************************************************************************************************
************************************************************************************************
Rok szkolny: 2016/2017
************************************************************************************************
20.06.2017 uczniowie klasy VI byli w niezwykłym miejscu w Krakowie.
Muzeum Przyrodnicze na ponad 1600 m2 gromadzi żywe okazy fauny i flory z odległych zakątków świata, tworząc najbardziej egzotyczne miejsce w Krakowie i jedyny tego typu obiekt w Polsce. Węże, także jadowite, ogromne żółwie, różnorodne jaszczurki (od gekonów poprzez kameleony i agamy do warana salwadorskiego – najdłuższej na świecie jaszczurki), żaby, ale także rożne gatunki pająków, owadów i stawonogów, różnokolorowe ryby i jedne z najmniejszych na świecie małpek, to tylko niewielka część kolekcji. To nowoczesne muzeum umożliwia zwiedzającym aktywne uczestniczenie w życiu egzotycznych i niedostępnych na co dzień zakątków świata. W tym jedynym prywatnym zoo w Polsce można ponadto zobaczyć unikatowego nosorożca włochatego sprzed 30 tys. lat, skamieniałości, Uzupełnieniem części egzotycznej muzeum jest wystawa z fragmentem lasu tropikalnego, na której zaprezentowano wiele roślin tropikalnych. Wśród nich są również te, których używamy w życiu codziennym – banany, kawa, kardamon i wanilia. Druga część wycieczki służyła rozrywce. Obejrzeliśmy film 3D – „Piraci z Karaibów”. Po emocjonujących przeżyciach w kinie nastąpił czas na powrót do domów. Wszyscy byli zadowoleni i uznali wyjazd za udany.
Agata Florek
************************************************************************************************
Skansen w Chabówce – nie lada gratka.. !
Dzieci z oddziału przedszkolnego Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Łętowem odbyły już interesującą wycieczkę do Filharmonii Krakowskiej. Nie poprzestaliśmy jednak na tym. 14-tego czerwca udaliśmy się na niecodzienną podróż w przeszłość do Chabówki. Tu bowiem mieści się największa w Polsce, a zarazem jedna z największych w Europie kolekcja zabytkowego taboru kolejowego. Ponad 120 eksponatów, w tym 40 parowozów. Zbiory skansenu są imponujące, zobaczyć tu można m. in.: najstarszy parowóz z 1878r. i wagon pasażerski z 1896r. Przedszkolaki miały nie tylko okazję zobaczyć, ale również wsiąść do zabytkowych parowozów, lokomotyw spalinowych i elektrycznych, drezyn, wagonów towarowych i pasażerskich. Eksponaty Chabówki to prawdziwe gwiazdy techniki. O ich historii opowiedział nam przewodnik i pracownik skansenu – Pani Małgorzata Antolak. To właśnie Jej dziękujemy za atencję i profesjonalizm, z jakim poprowadziła wycieczkę maluchów. Wracając z Chabówki udaliśmy się na rabczański dworzec kolejowy, gdzie żegnaliśmy odjeżdżające pociągi. Wnętrze dawnego dworca kolejowego zostało pięknie odrestaurowane i mieści się w nim Biblioteka Miejska. Ona również była celem naszej wyprawy. Przedszkolaki miały okazję zobaczyć jak wygląda profesjonalna biblioteka. ,,Podróż w przeszłość” zakończyliśmy w rabczańskim parku. Lody i plac zabaw były również wspaniałą atrakcją !
Lucyna Leżańska
************************************************************************************************
WYCIECZKA PRZYRODNICZO – PIRACKA PRZYGODA
Dnia 5 czerwca klasa IV wybrała się na wycieczkę do Ogrodu Zoologicznego w Krakowie. Piękna słoneczna pogoda sprawiła, że wszystkie zwierzęta chętnie się nam prezentowały. Mieliśmy szansę podziwiać małe i duże zwierzęta z różnych stron świata. Chętnie czytaliśmy informacje znajdujące się przy klatkach i wybiegach zwierząt, dzięki czemu mogliśmy wzbogacić swoją wiedzę o fakty i ciekawostki dotyczące tych stworzeń. Uczniowie bardzo ochoczo uwieczniali zwierzęta na zdjęciach. Wielką przyjemność sprawiła nam wizyta w Mini Zoo, w którym mieliśmy możliwość nakarmić i pogłaskać może mniej egzotyczne, ale przesympatyczne zwierzątka hodowlane. Kiedy już obejrzeliśmy wszystkie stworzenia w Ogrodzie Zoologicznym udaliśmy się do kina na film pt.”Piraci z Karaibów: Zemsta Salazara”. Film ten dostarczył nam wielu wrażeń. Zostaliśmy wciągnięci w świat piratów pełen brawurowych pościgów morskich, nadprzyrodzonych stworów, a przede wszystkim błyskotliwych pełnych humoru dialogów. Ta wycieczka z pewnością na długo pozostanie dla nas wszystkich bardzo miłym wspomnieniem.
Anna Bielak
************************************************************************************************
WYCIECZKA DO KRAKOWA
Dnia 09. 06. 2017r. uczniowie klasy II i III wyruszyli zwiedzać Kraków. Ponieważ Tadeusz Kościuszko jest patronem naszej szkoły pierwsze kroki skierowali na jego kopiec-pomnik usypany rękami polskiego narodu. Zwiedzali również muzeum naszego patrona oraz salę figur woskowych, gdzie mogli zobaczyć postaci bohaterów narodowych. Po krótkim wypoczynku udali się z wizytą do smoka wawelskiego. Zejście wąskimi schodami oraz pobyt w jaskini smoka były dla dzieci dużym przeżyciem. Po zakupieniu licznych pamiątek przeszli na rynek Starego Miasta Krakowa. Tam zwiedzali Sukiennice i Kościół Mariacki oraz odbyli spacer przez Bramę Floriańską, obok Barbakanu aż do Placu Matejki. Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni pojechali autokarem na zasłużony posiłek i plac zabaw, gdzie wszyscy bawili się znakomicie.
Mirosława Jarosz
************************************************************************************************
WYCIECZKA DO KRAKOWA Z WIZYTĄ U KRÓLA
Rok szkolny: 2015/2016
UCZNIOWIE NA DESKACH TEATRU!
27 listopada uczniowie klasy V i VI odbyli ciekawą wycieczkę edukacyjną do Teatru Współczesnego w Krakowie na spektakl „Ania z Zielonego Wzgórza”. Po jego obejrzeniu uczestniczyli w warsztatach teatralnych prowadzonych przez aktorów. Mieli możliwość poczuć się jak prawdziwi artyści, gdyż występowali na scenie i odgrywali różne role. Byliśmy w tym miejscu po raz pierwszy i bardzo podobała nam się jego kameralna atmosfera, bliski kontakt z widzem i możliwość współudziału widzów w przedstawieniu. Agata Florek |
GALERIA ZDJĘĆ |
WARSZTATY KALIGRAFII I ILUMINATORSTWA
21 października 2015 roku uczniowie klasy V Szkoły Podstawowej w Łętowem wzięli udział w warsztatach kaligrafii i iluminatorstwa zorganizowanych przez Muzeum Regionalne Ziemi Limanowskiej.
Zanim jednak uczniowie przystąpili do działania i wzięli pióra do rąk to wcześniej wysłuchali wykładu i obejrzeli prezentację multimedialną na temat historii pisma. Po wprowadzeniu i zademonstrowaniu ciekawych przykładów pism i czcionek uczniowie rozpoczęli część praktyczną.
Na początek były to warsztaty z kaligrafii. Tym samym uczniowie zaczęli swoją przygodę z pisaniem stalówką, piórkiem czy patykiem. Jak się okazało zadanie wcale nie było takie proste i wymagało wielkiego skupienia i uwagi. Jednak po wielu próbach każdy uczestnik napisał swoje imię. Po opanowaniu sztuki kaligrafii przystąpiliśmy do kolejnego zadania jakie zostało na ten dzień zaplanowane czyli warsztatów iluminatorstwa. Każdy pięknie ozdobił wybraną przez siebie literę. Niektóre inicjały były szczególnie dopracowane. Na koniec naszej wizyty w muzeum wspólnie z panią przewodnik i równocześnie prowadzącą warsztaty zwiedziliśmy Muzeum Ziemi Limanowskiej.
W drodze do kina weszliśmy do Centrum Informacji Turystycznej, gdzie każdy z nas otrzymał pamiątkowy folder na temat naszego regionu i obejrzeliśmy wystawę malarstwa oraz decoupagew wykonaniu lokalnych artystów. Nie mogliśmy również ominąć najważniejszej budowli limanowskiego rynku czyli Bazyliki Matki Boskiej Bolesnej. Obejrzeliśmy również – mieszcząca się w krużgankach przy bazylice – kolekcję figur Matki Boskiej z różnych zakątków świata. Bogaci w nowe doświadczenia i po sporej dawce sztuki nasz dzień zakończyliśmy w Limanowskim Domu Kultury, gdzie mieści się także kino. Po obejrzeniu familijnego filmu animowanego „Hotel Transylwania 2” pełni wrażeń i nieco zmęczeni udaliśmy się do naszych domów.
Nasz dzień był bardzo długi, ale i ciekawy. Udowodniliśmy, że wcale nie trzeba jechać daleko, aby poznać nowe rzeczy. Przekonaliśmy się też, że uprawianie kaligrafii i iluminatorstwa może sprawić wiele radości i być świetnym sposobem na ćwiczenie skupienia, uwagi oraz precyzji. Na pamiątkę warsztatów i naszej wizyty w muzeum postanowiliśmy zrobić gazetkę z wykonanymi pracami.
Monika Zięba
WYCIECZKA DO KOPALNI SOLI W BOCHNI
6 listopada uczniowie klas 1,2 i 3 odwiedzili kopalnię soli w Bochni. Po pełnej wrażeń, krótkiej podróży windą w głąb kopalni, dzieci miały możliwość przejazdu podziemną kolejką. Następnie wraz z rodzicami i opiekunami wzięły udział w programie edukacyjnym pt. „Zagadkowa kopalnia”. Program przedstawiono tak, aby w możliwie najprostszy i najciekawszy sposób przekazać wiedzę na temat historii kopalni, narzędzi i urządzeń, które służyły do urobku soli oraz pracy górnika. Przemierzając podziemne korytarze uczestnicy wycieczki odgadywali zagadki odczytywane przez przewodnika z „Wielkiej Księgi Podziemnych Zagadek”. Każda poprawnie odgadnięta zagadka zmieniała się w magiczny przedmiot. W czasie wycieczki uczniowie oglądali również podziemną ekspozycję multimedialną, która sprawiła, że zwiedzanie miało charakter podróży w czasie. Spotkania z polskim królem Bolesławem Wstydliwym, żupnikami genueńskimi, a także duchem mnicha cystersa stanowiły niecodzienną lekcję historii. Na zakończenie przygotowano dla dzieci zajęcia sportowo-rekreacyjne, które sprawiły im wiele radości. Wszyscy wrócili do domu bardzo zadowoleni z plecakami pełnymi pamiątek.
Mirosława Jarosz