W roku szkolnym 2022/2023 w ramach edukacji zdrowotnej w pracy wychowawczej z klasą IV przystąpiliśmy do kolejnej edycji programu edukacji antynikotynowej „Bieg po zdrowie”. Był on realizowany w terminie od 09.12.2022 r. do 19.05.2023 r. Program jest dostosowany do wieku i poziomu wiedzy uczniów. Istotna dla powodzenia programu była współpraca z rodzicami, zatem z realizacją programu zapoznani byli również opiekunowie.
Podczas zajęć z wychowawcą realizowałam następujące tematy:
- Palenie jest niezdrowe.
- Jak się nie dać złowić nałogowi.
- Dlaczego jest coraz więcej osób, które nie palą papierosów?
- Palenie szkodzi!
- Jak to zrobić żeby nie palić?
- Jak to zrobić żeby inni nie palili? Podsumowanie zajęć.
W trakcie realizacji programu dzieci wzmacniały zarówno poczucie własnej wartości jak i były zachęcane do świadomych wyborów związanych ze zdrowiem. Zajęcia realizowane były za pomocą bardzo zróżnicowanych metod. Podczas lekcji przeprowadziłam pogadankę na temat szkodliwości e-papierosów. Miały miejsce projekcje filmów dotyczące tego tematu – szkodliwości palenia tytoniu. Wychowankowie włączyli się w dyskusje, w ramach których wymieniali swoje uwagi, dzieląc spostrzeżenia, co prowadziło do poszerzania ich wiedzy
i umiejętności. Uczestnicy wymieniali refleksje i pomysły, liczyli koszty palenia papierosów, pracowali w grupach przy tworzeniu plakatu dla papierosów, itp. Podstawą zajęć było stymulowanie kreatywności i aktywności. Uczniowie byli zachęcani do aktywnego udziału poprzez dyskusje, wymianę doświadczeń, spostrzeżeń czy pomysłów. Dzięki zajęciom uczniowie rozwijali asertywność w zakresie uzależnień. Zdobytą wiedzę i umiejętności uczniowie będą mogli stosować w życiu codziennym.
Efekty programu:
- Stymulowanie aktywności i kreatywności uczniów.
- Wzmocnienie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie.
- Doskonalenie zachowań asertywnych dzieci.
- Dzieci były zmotywowane do pracy, angażowały się we wszystkie aktywności.
- Lepsze poznanie swoich wychowanków oraz ich sytuacji rodzinnej.
- Poszerzenie wiedzy na temat papierosów elektronicznych i ich wpływu na zdrowie.
- Poznanie relacji koleżeńskich moich wychowanków z uczniami starszych klas.
- Uściślenie współpracy z rodzicami uczniów w obszarze wychowawczym.
- Z rozmów z rodzicami wynika, że dzieci tak bardzo zaangażowały się w „kampanię” antynikotynową, że zaczęły namawiać palących członków rodziny do rzucenia nałogu.
- W zakresie dbania o swoje zdrowie uczniów przekonywały informacje na temat wpływu palenia na wydolność organizmu, składu dymu papierosowego, widok płuc palacza czy dane dotyczące ilości trucizn w składzie papierosa.
- Uczniowie przyswoili informacje na temat zdrowego stylu życia, zalet niepalenia, a także bilansu poniesionych zysków i strat zdrowotnych, społecznych oraz ekonomicznych.
Zachęcam do obejrzenia nagrań na kanale YouTube:
- Kształtowanie postaw dzieci
- Powody palenia papierosów
- Dobry kontakt z dzieckiem to podstawa
- Styl w jakim wychowujesz dziecko ma znaczenie
- Palenie a potrzeby
- Palenie a wartości
- Rzucam palenie, jak to zrobić?
Władysława Kozyra