Tydzień Języka Ojczystego
JĘZYK POLSKI TO NIE ŻADEN CUD, WYSTARCZY GO POLUBIĆ, A PÓJDZIE JAK Z NUT!
21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.
W naszej szkole w dniach 17.02. – 21.02.2020 r. podjęliśmy działania w ramach Tygodnia Języka Ojczystego. Zaangażowani w nie byli uczniowie klas I – VII oraz nauczyciele. Wszystkie zadania dla uczniów miały na celu podkreślenie piękna polskiego języka oraz uświadomienie wszystkim, że powinniśmy na co dzień dbać o poprawność mowy ojczystej.
Uczniowie klas I – III ćwiczyli poprawność ortograficzną i utrwalali alfabet wykonując ortograficzne kwiaty oraz kolorowe abecadło. Wybrani zostali mistrzowie pięknego czytania i kaligrafii. W każdej klasie wybrano najładniej prowadzony zeszyt.
Uczniowie klasy VI mieli okazję stworzyć językowe lapbooki, leporello z regionalizmami. Zaprezentowali też napisane przez siebie teksty w gwarze zagórzańskiej oraz plakaty przedstawiające zwroty i wyrażenia, którymi posługuje się młodzież na co dzień.
Na lekcjach języka polskiego w kl. V uczniowie utrwalali zasady ortograficzne. Powstały plakaty z wyrazami, których pisownia sprawia uczniom największe trudności. Poszerzali słownictwo tworząc plakaty na temat homonimów i synonimów. Uczniowie kl. VII wzięli udział w konkursie znajomości związków frazeologicznych oraz przysłów polskich. Tworzyli plakaty wyrazów rzadko używanych oraz historii powstania języka polskiego. W „ tłusty czwartek” mierzyli się z rapowaniem przepisu na pączki.
Twórcze zadania, quizy i zadania interaktywne związane z językiem ojczystym uczniowie wykonywali także na matematyce i informatyce.
Nauczyciele także zostali zaangażowani w obchody Dnia Języka Ojczystego – mierzyli się z łamańcami językowymi. Poszło im świetnie! Żaden z nich „nie połamał’’ języka, czytając wesołe wierszyki.
Podsumowanie wszystkich działań odbyło się na apelu. Najbardziej zaangażowani otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody.
Myślę, że uczniowie zrozumieli rolę i miejsce języka ojczystego w życiu każdego Polaka i przyczyni się to do podnoszenia ich świadomości językowej, ugruntowania poczucia, że polszczyzna jest tworzona przez każdego i że każdy z nas jest za nią odpowiedzialny. Zmagania uczniów oraz wytwory ich pracy możecie zobaczyć w galerii zdjęć.
Agata Florek